Bij een overname van Opel door BAIC zouden volgens het biedingsbericht van de
Chinezen minder werknemers hun baan verliezen. Ook zou de Duitse overheid
minder hoeven bij te springen met staatssteun in vergelijking met een
overname door Magna, een Canadese producent van auto-onderdelen.
Fabriek in Eisenach
Wel zou BAIC een fabriek in het Duitse Eisenach, waar 1.800 mensen werken,
tijdelijk willen sluiten. Dat zorgde voor grote weerstand bij de Duitse
overheid. "Wij hebben duidelijk gemaakt dat leengaranties van de overheid
alleen worden afgegeven wanneer alle fabrieken openblijven. Ook een
tijdelijke sluiting is geen optie. Er is geen sprake van dat Opel zal worden
overgenomen door BAIC”, aldus Jürgen Reinholz, financieel bestuurder van de
provincie Thüringen.
BAIC wil het merk Opel en de technologie van de Duitse fabrikant gebruiken om
een stevige marktpositie te veroveren op de groeiende Chinese automarkt. De
onderneming verwacht tegen 2015, met een jaarlijkse verkoop van bijna een
half miljoen Opels en vierhonderd dealerschappen een leidende positie te
verkrijgen.
General Motors
Een woordvoerder van General Motors liet tegenover persbureau Reuters weten de
onderhandelingen met alle partijen voort te zetten. Hij wilde echter geen
commentaar geven op de biedingen.
Vorige week zei topman Carl-Peter Forster van de Europese tak van het
Amerikaanse autoconcern te verwachten dat Opel op korte termijn zou worden
verkocht aan Magna.Volgens hem was Magna nog steeds favoriet in de
overnamerace.
Fiat
De Canadezen bereikten eind mei al een voorlopig akkoord met alle partijen die
Opel van een ondergang willen redden. Daarbij gaat het om General Motors, de
huidige eigenaar, en de Duitse overheid. BAIC is niet de enige overgebleven
kaper op de kust. Ook autofabrikant Fiat en een Amerikaanse
investeringsmaatschappij zijn nog altijd geïnteresseerd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl